Santiago de Compostella - deel 2

Hier is deel twee van mijn wandeltocht van Astorga naar Santiago! We beginnen in Ponferrada en lopen langs Villafranca en Herrerias naar Santiago waar onze reis eindigt.

Zo goed als alle foto's zijn gemaakt door Ronald Hoogendoorn.

Woensdag 14 juni

Vanuit Ponferrada vertrekken we een uurtje eerder, om zes uur, de weersverwachting voor vandaag gaf 35 °C en vandaag is de langste afstand, ruim 23 km! De Spanjaarden zijn echter nooit zo vroeg, dus onze internist Henk Bilo was de avond ervoor naar de supermarkt gegaan en heeft het ontbijt ingeslagen. Zo konden we toch met een goed ontbijt starten. Mijn bloedsuikers begonnen goed vandaag; 5.8.

We wandelen door wijngaarden, kleine dorpjes (met elk een eigen ooievaar) en de route is grotendeels vlak.

Bij de eerste stop was mijn bloedsuiker weer gestegen naar 16, dus toch iets te hoog. Voorzichtig gecorrigeerd en bij de volgende stop gedaald naar 3.4.

Bij aankomst in het hotel was mijn bloedsuiker 12, dus toch best geschommeld vandaag, maar voor mijn gevoel ging het al beter dan voorgaande dagen! 's Avonds waren we nog uitgenodigd voor een vino espagnol, deze was echter niet zo uitgebreid dus hebben we vooraf een (super lekkere) pizza gegeten.

Donderdag 15 juni

We konden vandaag een lekker dagje uitslapen! Ontbijt stond gepland om 7 uur en vertrek om half 8. Ik begon weer met een mooie bloedsuiker van 6.0, gezien de vorige dagen na het ontbijt wat extra insuline gegeven en ook bij de eerste stop een bloedsuiker van 8.8. Het lijkt erop dat ik het door begin te krijgen!

Wat we zoal onderweg tegen kwamen:

In een pauze aan het appen met Timo!

En natuurlijk weer veel gezelligheid onderweg!

De rest van de dag bleven mijn bloedsuikers ook eindelijk goed stabiel en ik voelde me erg fit, ondanks de lange afstand (20 km). Halverwege de middag kwamen we aan bij het hotel waarna we hebben geluncht met de groep en de avondmaaltijd eigenlijk hebben overgeslagen. De volgende ochtend zouden we al om half vier vertrekken, dus half drie al uit bed en we wilden eigenlijk op tijd gaan slapen. Het werd toch wat later en heb ik uiteindelijk maar drie uurtjes geslapen..

Vrijdag 16 juni

Om stipt half vier vertrokken we richting O'Cebreiro, dus eigenlijk een uur eerder dan oorspronkelijk gepland. Om half 8 staat er een bus voor ons klaar die ons naar Monte Gozo (vlakbij Santiago) brengt. Ik begon met een bloedsuiker van 11, maar dat vond ik niet zo'n probleem gezien het tijdstip.

Het was echt een flinke klim, maar toen het eenmaal licht was, hadden we prachtige uitzichten!

Eenmaal aangekomen in O'Cebreiro konden we nog even genieten van een prachtig uitzicht voordat we in de bus stapten naar Monte Gozo, ruim twee uur rijden verderop.

Eenmaal aangekomen bij Monte Gozo nog een groepsfoto met de Spanjaarden en daarna lopen we richting Santiago.

In Santiago aangekomen eerst de mis bijgewoond, we hadden allemaal mooie gereserveerde plekken die helaas al bezet waren. De mis begon kwart voor 12, we stapten om precies te zijn om 11.44 binnen. In de mis werd er ook extra aandacht besteed aan diabetes, maar het was volledig in het Spaans, dus ik heb het niet goed kunnen volgen, helaas. Toch erg mooi om een keer zo bij te wonen!

Daarna was het tijd voor de laatste groepsfoto's en foto's met wie je wilde!

De eerste foto is met Inge, de tweede foto met Ricardo en Eric, de derde met Ricardo, de laatste foto met Monique, Inge en Ingrid.

Uiteindelijk hebben we samen het mooie bedrag van € 14.809 opgehaald! Niet meer gedoneerd, maar had je dat toch graag gewild? Je kan altijd doneren via deze link

Zaterdag 17 juni

En dat was het dan alweer.. De week is echt voorbij gevlogen en ik heb enorm genoten. Om 10 uur gingen we met de taxi naar het vliegveld van Santiago. Daar hielden we het laatste diabetesuurtje.

Vanaf Santiago vlogen we naar Madrid. Vervolgens vlogen we om vier uur 's middags naar Schiphol. Iets na half zeven liepen we de aankomst hal in en stond Timo mij daar op te wachten!

Wat was dit een geweldige en bijzondere ervaring! Bij deze nogmaals veel dank aan de Bas van de Goor Foundation voor het organiseren! Ik heb veel geleerd en vooral ervaring dat ík dit ook kan. Ik voelde me toch altijd wel een beetje beperkt en vraag me nu stiekem een beetje af waar de grenzen liggen. Ik ga zeker door met sporten en wil het graag een stap verder gaan trekken dus ben druk bezig met het bedenken van een nieuwe Challenge! Deze Challenge ga ik dan doen met Timo en misschien in de toekomst nog eens mee met Bas!

Daarnaast Ronald bedankt voor alle mooie foto's! Ik sta er dan misschien niet graag op en dook vaak weg, het is je volgens mij toch aardig gelukt :).

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Monique Lageweg (zaterdag, 15 juli 2017 20:09)

Ha Rieke,

Je hebt een super verslag geschreven. Helemaal top! Ik vond het erg leuk dat jij er deze week ook bij was!