Santiago De Compostella - deel 1

Inmiddels al weer ruim twee weken geleden dat ik terug ben gekomen uit Spanje! Het was even wachten op de foto's van de fotograaf, maar hierbij alvast het eerste deel van mijn reis! Ben je klaar voor heel veel foto's?

Van 10 tot en met 17 juni ben ik samen met de Bas van de Goor Foundation naar Spanje gegaan. Daar heb ik samen met 19 andere diabeten ruim 108 km gewandeld op de Camino. We zijn begonnen in Astorga en geëindigd in Santiago. Meer weten waarom ik op reis ging, lees dan even deze blogpost

Gezien het doel van mijn reis, voornamelijk het beter kunnen reguleren van mijn diabetes, zal ik dus ook wat inside informatie geven over mijn bloedsuikers en hoe het is gegaan!

Bijna alle foto's zijn gemaakt door Ronald Hoogendoorn

Zaterdag 10 juni - aankomst Astorga

Om tien voor acht in de ochtend vlogen we van Schiphol naar Madrid. In Madrid aangekomen zijn we overgestapt op een bus die ons bracht naar Astorga. Rond vier uur arriveerden we in ons hotel. Snel daarna ploften we neer op het terras en aansluitend hadden we de zogeheten 'briefing'. Elke avond hebben we zo'n briefing, daar werd de planning voor de volgende dag besproken. Na briefing volgt het 'diabetesuurtje', in dit uur konden we vragen stellen en ervaringen uitwisselen.

Om zes uur werden we ontvangen in het stadhuis van Astorga door de burgemeester en mensen in klederdracht.

Meteen daarna zijn we met de hele groep wezen eten. Door alle gezelligheid heb ik alleen een foto van het voorgerecht. Ook de rest van de vakantie heb ik weinig foto's gemaakt van het eten. Op bijna heel de route heb je de mogelijkheid om een 'pelgrimsmenu' te nemen, op vertoon van je pelgrimskaart, dit kost maximaal € 12 en is inclusief water en wijn. Echter, zoals je misschien wel begrijpt, stellen deze maaltijden niet veel voor, maar smaken goed. Dus wat ik heb, laat ik zien, maar het is niet het echte Spaanse eten en de foto's zijn niet bijzonder.

Zondag 11 juni

Het gaat beginnen! Vandaag wandelen we van Astorga naar Rabanal del Camino, de wandelafstand bedraagt ruim 19 km. Om zeven uur in de ochtend zijn we vertrokken, de avond ervoor alvast de tassen ingepakt en klaargezet. De ochtend werd ik wakker met een bloedsuiker van 16, dit is dus wel iets te hoog, voorzichtig gecorrigeerd, we zijn straks een flink aantal uur actief bezig! Om het uur hebben we pauze en na het eerste uur was mijn bloedsuiker gedaald naar 7,5 en ook de rest van de wandeltocht ging het goed. Tegen het einde van de middag wel weer gestegen naar 18, waarschijnlijk iets te veel gesnoept..

De route was een beetje saai en liep eerst voor een heel groot gedeelte over het asfalt. Onderweg kan je onmogelijk van de route afdwalen, overal staan bordjes en pijlen! De route was verder de hele dag vlak.

Na aankomst in het hotel even goed uitgerust en water gekocht voor de volgende dag. We hadden de briefing weer om zeven uur en om acht uur met de hele groep gegeten. Dit maal had ik als voorgerecht een salade, als hoofdgerecht zalm en als nagerecht een ijsje.

Maandag 12 juni

Vandaag vertrokken we weer om zeven uur en ik begon met een bloedsuiker van 11, daar was ik best tevreden over. De wandeling begon met een flinke klim en we hadden om het drie kwartier een pauze.

Bij de eerste stop was mijn bloedsuiker gestegen naar 16, maar ik was niet de enige, het grootste gedeelte van de groep had een best wel wat hogere bloedsuiker. Hier en daar werd er advies gevraagd aan onze internist Henk Bilo, wat wij ook trouw opvolgden. De klim ging verder en bij de volgende stop was mijn bloedsuiker alweer gezakt naar 11. Na ruim twee uur lopen kwamen we bij Cruz de Ferro. Al heel lang leggen bedevaartgangers hier een meegebrachte steen neer, als symbool van de last die ze mee dragen.

De tocht bedroeg vandaag ruim 17 km en om half twee arriveerden we in ons hotel. Er was een heerlijk zwembad bij het hotel en dat kwam goed uit met het warme weer. Vervolgens aten we bij het hotel en hadden we een soort BBQ. Maar dat doen de Spanjaarden dus nogal anders, je krijgt gewoon een bord met vlees! Lekker en makkelijk, maar toch gaat mijn voorkeur naar onze Nederlandse BBQ. Als toetje hadden we een soort roomtaart, vanwege een verjaardag! Hij was heerlijk!

Dinsdag 13 juni

De derde wandeldag alweer en ik had er op gerekend dat het vandaag wat pittig zou worden. En dat werd het ook.. Mijn suiker begon niet goed, 18 en bij de eerste stop alweer gestegen naar 21.. Dus maar eens voor advies langs bij onze internist Henk Bilo. Dat advies was super, want bij de volgende stop gedaald naar 9 en ook de rest van de dag verliep verder goed.

Vandaag wandelen we naar Ponferrada en de afstand bedraagt ongeveer 16 km. We moesten flink doorlopen, want we werden om 12 uur verwacht in het stadhuis. De burgemeester wilde ons graag welkom heten. Het pad loopt langs bremstruiken, we dalen langzaam naar beneden en lopen door weilanden richting de tempelierstad Ponferrada.

Om acht uur waren we uitgenodigd voor een rondleiding door het kasteel met aansluitend een Viño Espagnol. Het was allemaal erg indrukwekkend en de tapas smaakten erg goed.

Bedankt voor het lezen! Deel twee zal ook snel volgen, ik verwacht volgende week.

Deze vind je denk ik ook leuk:

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Mien Donze (donderdag, 06 juli 2017 21:38)

mooi verslag Rieke, wat een ervaring en mooi om te doen, ik vind het knap hoor petje af, ook vast leerzaam hoe om te gaan met je diabetes, goed dat er een deskundige bij was.