Ik ga op reis! #SantiagoDeCompostella

Jaaa! Vandaag is het eindelijk zover! Ik zit in het vliegtuig onderweg naar Spanje! De komende week wandel ik met de WeHike2ChangeDiabetes Challenge van Astorga naar Santiago de Compostella. Om iedereen een beetje mee te nemen op de reis, hierbij een overzicht met de afstanden en routes die dagelijks worden gelopen en wat de planning is. Achteraf komt er natuurlijk een fotoverslag online! De onderstaande foto is gemaakt door Ronald Hoogendoorn, de andere foto's heb ik van Google en daar onder staat er een link naar de bron. De informatie over de routes zijn verstrekt door de Bas van de Goor Foundation en staat ook deels beschreven op de website.

Heb je wat gemist en weet je niet waarom ik op vakantie ga? Lees dan even deze blogpost

Vrijdag

Ja eigenlijk is het gisteren al begonnen. Na het avondeten heb ik mijn koffer in de auto geladen en ben samen met Timo naar Amsterdam gereden. We konden daar voor een mooi prijsje slapen in het Ibis Hotel, dankzij de Bas van de Goor Foundation. Dit kon ook samen, dus ging Timo mee, zodat hij mij de volgende dag kon uitzwaaien op Schiphol.

Zaterdag - dag 1

De wekker ging vroeg, al om half 5. Om vijf uur konden we ontbijten om vervolgens om half zes te vertrekken richting Schiphol. Om acht uur vliegen we met Ibera vanaf Schiphol naar Madrid. Bij aankomst in Madrid staat er straks een bus op ons te wachten om iedereen met bagage in vier uur van Madrid naar ons startpunt in Astorga te brengen. Bij aankomst in Astorga checken we eerst in in ons hotel, 'Hotel Astur Plaza', vervolgens worden we om 18.00 uur verwacht op een welkom bijeenkomst van de lokale diabetes vereniging.

Het wandelen

We beginnen elke ochtend om zeven uur, vanaf zes uur kunnen we ontbijten. Om het uur zullen we pauzeren om de bloedsuikers te meten en eventueel te corrigeren, indien het nodig is, uiteraard eerder. Mocht ik, of een mede wandelaar, absoluut niet meer verder kunnen, dan is er een backup auto beschikbaar en oproepbaar in geval van nood.

Zondag - dag 2

Het gaat echt beginnen! Vandaag wandelen we 19 km, van Astorga naar Rabanal del Camino. Het pad leidt door groene heuvels van Leon. De tocht gaat door een landschap van heidestruiken en brem en loopt hier en daar door lichte dennenbossen. We eindigen dus in Rabanal del Camino en hebben verder deze dag geen verplichtingen. We overnachten in 'Casa Pepe El Refugio'.

Bron foto Rabanal del Camino.

Maandag - dag 3

Vandaag wandelen we van Rabanal del Camino naar El Acebo, de wandelafstand is een mooie 17 km. We wandelen het dorp uit in de richting van de bergen, door een bos en over de weide. We komen door het dorpje Foncebadon, dit was vroeger een belangrijke pleisterplaats voor pelgrims, hier zijn dan ook een paar bars en restaurants te vinden. Vervolgens lopen we door en komen we aan bij de beroemde Cruz de Ferro. Al heel lang leggen bedevaartgangers hier een meegebrachte steen neer, als symbool van de last die ze mee dragen. Kort daarna bereiken we het dorpje El Acebo waarna we overnachten in 'La Casa del Peregrino'.

Bron foto El Acebo.

Dinsdag - dag 4

De totale wandelafstand vandaag is 16 km, we wandelen van El Acebo naar Ponferrada. Nadat we het dorp zijn uitgelopen, loopt het pad langs hoge bremstruiken naar Riego de Ambrós. Vervolgens loopt het pad verder omlaag en lopen we via weilanden en door een kastanjebos. We passeren onderweg het dorpje Molinaseca en we eindigen in de oude tempelierstad Ponferrada. 's Avonds zijn we uitgenodigd om het kasteel te bezichtigen en zijn aansluitend uitgenodigd voor een vino español. We overnachten in 'Hotel Aroi Bierzo Plaza'.

Bron foto kasteel Ponferrada.

Woensdag  - dag 5

De dag waar ik het meeste tegen op zie, een wandeling van 23 km vandaag! Maar aan de ander kant, we zijn al weer op de helft vandaag. We doorkruisen vandaag een akkerbouwlandschap, met een netwerk van kleine landelijke weggetjes. Dit landschap wordt intensief gebruikt voor de teelt van groente en fruit. Het pad volgt hier min of meer de oude Romeinse heirbaan die ons naar het mooie Villafranca del Bierzo brengt. Dit van oorsprong Middeleeuwse plaatsje heeft een schat aan architectuur. We verblijven in 'Hotel rural Posada Plaza Mayor'.

Bron foto Villafranca del Bierzo.

Donderdag - dag 6

Vandaag wandelen we van Villafranca del Bierzo naar Herrerias de Valcarce, de totale wandelafstand bedraagt 19 km. Vandaag is het een vrij vlakke etappe, richting de vruchtbare vallei van de Valvarce. Hier overnachten we in 'El Paraiso Del Bierzo'.

Vrijdag - dag 7

De laatste dag! Vandaag vertrekken we al om 4.30... Heel erg vroeg, we worden namelijk om 11.45 verwacht voor een mis in de kathedraal van Santiago. Eerst loopt het pad door weiden een beekdal in en gaat daarna steil omhoog naar een bergrug. Het laatste stuk van deze tocht loopt door heide landschap met prachtige vergezichten om vervolgens aan te komen in het oude O'Cebreiro. Met transfer gaan we vervolgens naar Monte Gozo, vanaf hier wandelen we de stad binnen naar de kathedraal. We verblijven in 'Hotel Giadas'. Om 11.45 dus eerst een mis, aansluitend zijn we uitgenodigd voor een Spaanse lunch om 14.00 uur.

Bron foto Santiago.

De weersverwachtingen voor volgende week zijn positief. Op zaterdag als we aankomen in Astorga zal het waarschijnlijk rond de 30°C zijn. Ook de rest van de week is het tussen de 25°C en 32°C, maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Ik hoop in ieder geval dat het droog blijft!

Bedankt voor het lezen en het foto verslag komt waarschijnlijk volgende week online!

Deze vind je denk ik ook leuk: