Weekendje weg! #Luxemburg #Kautenbach

Door Timo.

Daar gaan we dan! Op naar Luxemburg. De auto is gisterenavond, lees woensdagavond, al opgehaald en we kunnen dus direct uit het werk beginnen met inladen. Paar tassen, 2 fietsen en een snel broodje later zitten we in de auto en kunnen we op weg.

De reis naar Kautenbach is ongeveer 3,5 uur. Eenmaal daar wacht ons een 'Pod'.. We zijn reuze benieuwd en hebben er zin in!

Rond 2100 uur komen we aan op de camping en hebben we snel onze Pod gevonden, een klein houten kotje met 4 bedden en 2 schemerlampjes.. Plek om te zitten is er dus eigenlijk niet, maar daar komen we dan ook niet voor! Na een korte verkenning van de camping komen we erachter dat het niet enorm is, maar meer dan voldoende natuur/heuvels om ons heen om ons goed te vermaken met wandelen & fietsen. We hebben besloten de vrijdag goed te beginnen en vroeg uit bed te gaan dus we gaan lekker op tijd naar bed!

Vrijdagochtend stappen we dus vroeg uit bed en leggen we bovenstaande route af. Een heerlijke wandeling.

Wanneer we terugkomen van de wandeling frissen we ons op en hebben we Vianden uitgekozen om te bezoeken. Het ligt ten oosten van Kautenbach en blijkt de moeite te zijn. Nu zijn wij van nature niet echt fan van het bezoeken van stadjes of dorpjes maar we geven het een kans. We hebben op Tripadvisor ook gezien dat je er heerlijk moet kunnen eten!

In Vianden staat een mooi kasteel (niet dat we binnen zijn geweest, want dat vonden we uiteraard weer niet de moeite ;) ). Het dorpje zelf lag ook mooi aan de heuvels en we genoten van het rondkijken. Maar uiteraard keken we erg uit naar het eten, want zoals iedereen ondertussen vast wel weet houden we daar van! Hieronder dus de afbeeldingen van het kasteel & het eten.

Als voorgerecht genoot Rieke van haar huisgemaakte tomatensoep en ik zelf van mijn quiche. Beiden overheerlijk. Als hoofdgerecht hebben we beiden gekozen voor varkenssteak. Een goed stuk vlees van 400 á 450 gram dat van de gril kwam, smullen! Als nagerecht deelden we een appeltaart met slagroom. Het nagerecht had niet echt meer nodig geweest, want we rolden bijna het restaurant weer uit (gelukkig was de weg terug naar de auto dus ook naar beneden..).

De weersverwachting was voor het hele weekend niet top, maar de zaterdag zou het ergste zijn. We lieten het even van zaterdagochtend afhangen of we zouden gaan wandelen of naar Luxemburg stad zouden vertrekken met de trein. Éénmaal wakker geworden was de keuze snel duidelijk. We kochten een treinkaartje en sprongen in de trein naar Luxemburg stad. We keken eerst wat rond in het centrum, maar zoals normaal waren we daar vlot uitgekeken. Uiteraard nog wel ergens koffie gedronken met een heerlijk 'kaakje' erbij  ;)

Hierna besloten we de Kasematten te bezoeken. Een ondergronds stelsel van gangen en vertrekken die vroeger, zo ergens rond 1800, gebruikt zijn om de stad te verdedigen. Erg tof!

Rond een uur of 2 springen we de trein weer in om terug te gaan en voor het eten nog een rondje te wandelen. Ik had een mooie route uitgedacht en die moest toch zeker wel een kilometer of 7 - 9 zijn, maar op een bijzondere wijze, het lag hoogstwaarschijnlijk aan de kaart...., werd het rondje toch wat korter. Niet getreurd want Rieke moest toch hoognodig nog wat lezen!

'S avonds gaan we wat eten in de Bistro van de camping. Wanneer we binnen zitten onderzoeken we de kaart en kiezen we samen voor brood met tapenade als voorgerecht. Als hoofdgerecht gaat Rieke voor de lokale specialiteit, forel, en kies ik spareribs. Al snel krijg ik mijn spareribs en Rieke haar for.. scampis? Foutje van de keuken, zo heb ik mijn spareribs al bijna op wanneer de forel op tafel komt..

Gelukkig was het wel lekker!

Als nagerecht krijgt Rieke een flinke coupe ijs met aardbeien en ik een appeltaart met ijs.

De laatste dag van dit heerlijke weekend alweer.. De boel inpakken en uitchecken maar. We waren niet van plan al direct terug te rijden en mochten de auto voor vandaag nog op de camping laten staan dus kozen we ervoor om nog een ronde te wandelen vanaf de camping. En dat werd zeker een 'save the best for last' ronde. Een flinke tocht door de heuvels, bospaden en beekjes, tevens werden we regelmatig bekeken door de lokale bewoners.. Deze laatste tocht was wederom puur genieten! Nog even vergeten dat we echt weg moesten als we terugkwamen..

Aan al het leuke komt uiteindelijk een eind en zo ook aan dit weekend. Gewoon weer bikkelen op het werk en uitzien naar het volgende weekend, of in ons geval een USA trip!

Luxemburg, zeker een aanrader voor iedereen die er zomaar eens een weekendje tussenuit wil!