Een weekje koolhydraatarm #week9

De afgelopen week heb ik veel koolhydraatarm gegeten. Dit had ik al eens eerder geprobeerd en dat ging toen erg goed. Deze keer verliep het was minder soepel en wilde ook mijn suiker niet bepaald meewerken. In deze blogpost laat ik je zien hoe ik dit heb aangepakt en wat er mis ging..

Hoe heb ik dit aangepakt?

Helemaal koolhydraatvrij is bijna onmogelijk. Er zijn wel mensen die dit goed kunnen en bijvoorbeeld maar 20 koolhydraten per dag eten. Ik weet vanuit mijn vorige poging dat dat voor mij niet goed werkt. Wat voor mij werkt is zoveel mogelijk koolhydraatarm, maar één uur per dag mag ik wel iets koolhydraatrijks eten. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens een maaltijd of als je net een verjaardag hebt en je wilt dat ene stukje taart zo graag eten.. 

 

Dus dat heb ik toegepast. Ik eet de hele dag door zo min mogelijk koolhydraten, maar één keer per dag eet ik wel koolhydraten en meestal pas ik dat toe tijdens een maaltijd. Daarnaast blijf ik wel ook fruit eten, maar maximaal 2 stuks per dag. 

Ontbijt & lunch

Als ontbijt en lunch at ik voornamelijk crackers of griekse yoghurt met appel. In griekse yoghurt en appel zitten wel iets meer koolhydraten, maar vergeleken met brood is dit alsnog erg weinig. Ik at de crackers van Atkins, per stuk zitten hier maar 2 koolhydraten in! De crackers heb ik belegd met chocopasta van de Body&fitshop, daar zit maar 2 gram suiker in per 100 gram, wel 39 koolhydraten per 100 gram. Maar je smeert maar een paar gram op elke cracker, dus dat heb ik maar geaccepteerd. 

 

Bij het ontbijt drink ik meestal thee. 

 

Daarnaast heb ik ook nog een pak gekocht van koolhydraatarm brood van Atkins. Dat ga ik binnen kort testen en een review over schrijven. Daar later meer over. 

Zondag

We beginnen de week goed met een groentesoep. Hiervoor heb ik een pakket gebruikt van de Albert Heijn. Erg lekker en er blijft altijd genoeg over om er nog een keer van te kunnen eten. 

Maandag

Tijd voor een nieuw recept en dit keer koolhydraatarm! Een salade met biefstuk, cherrytomaatjes, rode ui, pijnboompitjes en grano padano. Het recept hiervan met foto's komt donderdag online. 

Dinsdag

Na een flinke hypo (veel te lage bloedsuiker) midden in de nacht en alle koolhydraten weer ingehaald te hebben, ben ik op dinsdag weer vol goede moed verder gegaan. Overdag met crackers en fruit en 's avonds een restje groentesoep. 

 

's Avonds druk bezig geweest met taarten bakken voor het Diabetescafé! Ze wilden mij graag sponsoren en hebben in totaal vier taarten besteld. Bedankt! 

Ik kocht deze stoere stampers via Wehkamp. Nog altijd was ik op zoek naar wandelschoenen voor de tocht in Spanje. Eerst bekeken in de winkel, helaas hadden ze maar één paar in mijn maat en laten die schoenen nu net niet mijn smaak zijn. Dus een paar in maat 37 geprobeerd en uiteindelijk maar 36 besteld via Wehkamp. Mooi kan ik ze niet noemen, maar er zit tenminste nog een kleurtje in! 

Woensdag

Uit het kookboek Hoofdgerechten had ik een recept gehaald en iets aangepast wat betreft de kruiden. Gelukkig heb ik niet de moeite genomen om het recept uit te werken want het was absoluut niet lekker en ik was er eigenlijk een beetje klaar mee. 

Donderdag

Ik besloot om het roer een beetje om te gooien want ik zag zo'n maaltijd zoals afgelopen woensdag niet meer zitten. Koolhydraatarm prima, maar niet alleen maar groente en vlees of vis. Dus ik besloot om vooral overdag weinig koolhydraten te eten en bij de avondmaaltijd 'gewoon' mee te doen. We aten 's avonds een heerlijk broodje kroket. 

Vrijdag

Een volle dag! Eerst de hele dag werken, daarna op kraamvisite bij een nichtje en vervolgens nog op familiebezoek in Terneuzen. Het werd 's avonds weer een makkelijke maaltijd, pasta met tomatensaus, tomaat en gehakt, heerlijk! 

Zaterdag

Onze vrije dag! We aten 's avonds speltpizza, het recept komt ook binnen kort online! Hier zaten totaal +/- 200 koolhydraten in (dus ongeveer 70 per persoon). Ik dacht dus eerst dat dit koolhydraatarm was, maar daar heb ik mij flink in vergist! Maar daar kwam ik pas achter toen ik de koolhydraten ging berekenen en de pizza in de oven stond.

Verder bakte ik op zaterdag nog dit suikerbrood van Heel Holland Bakt, maar het was nogal droog. 

Conclusie

Volledig koolhydraatarm eten is echt niet voor mij weggelegd. Na de maaltijd van woensdagavond was ik er ook een beetje klaar mee. Vanaf dat moment heb ik het iets anders aangepakt. Overdag eet ik koolhydraatarm, maar bij het avondeten let ik daar minder op. Eet ik die avond salade of een andere koolhydraatarme maaltijd? Dan kan ik overdag prima iets van een boterham eten. 

 

Deze komende twee weken komen de recepten dan online van de koolhydraatarme koekjes, de biefstuksalade en de speltpizza. Ik ga deze week er wel mee verder, maar dan vooral overdag en dat ik dan 's avonds 'normaal' eet. 

 

Deze vind je denk ik ook leuk:

Reactie schrijven

Commentaren: 0