Wandelen met diabetes

Zoals jullie hier hebben kunnen lezen ga ik in juni een week naar Spanje om daar in totaal 109km te lopen samen met 20 anderen diabeten. Maar hoe ga ik dit aanpakken en dat in combinatie met mijn diabetes? In deze blogpost wil ik jullie daarin meenemen. 

Wandelen doe ik graag. Zodra het in het weekend mooi weer is, trek ik mijn wandelschoenen aan en ga naar buiten! Heerlijk, daar kan ik zo van genieten! Tijdens het wandelen krijg ik zin om allerlei dingen te gaan ondernemen en krijg ik ook altijd veel inspiratie (voor onder andere deze blog). Maar even een blokje om of in 6 dagen 109 km wandelen is niet hetzelfde. Hier gaat een hele voorbereiding aan vooraf. In de komende maanden wil ik veel gaan trainen en ook veel bezig zijn met mijn bloedsuiker! Als het goed is, kunnen deze twee elkaar versterken, daar ga ik vanzelf achter komen. 

 

Hoe word ik fit (genoeg)? 

Elke dag even 20km wandelen dat doe je niet zomaar. Van maand tot maand wil ik meer en anders gaan trainen en mijzelf zo goed mogelijk voor te bereiden op wat er komen gaat. Er zijn ook drie groepsbijeenkomsten gepland, waar ik kan testen of ik al voldoe aan het niveau. 

  • Februari: 2 a 3x per week wandelen, dit minimaal 2 uur per week.
  • Maart: 2 a 3x per week wandelen. Proberen in het weekend wat grotere afstanden te wandelen van bijvoorbeeld 10 km. Minimaal 3 uur per week wandelen. 
  • April: vanaf hier is het 's avonds weer licht! Dit betekend dat ik mijn wielrenfiets weer te voorschijn kan halen. Ik wil dan 2x per week een uur wielrennen (of langer) en minimaal 2 uur wandelen per week. 
  • Mei: het komt steeds dichterbij! Dus iets minder wielrennen en meer gaan wandelen. Minimaal 3x per week wandelen, totaal minimaal 3 uur per week. In het weekend een keer 20 km wandelen. 
  • Juni: maximaal 1x per week wielrennen, de rest wandelen. Een keer twee dagen achter elkaar 15-20 km wandelen, maar minimaal 5 uur per week. 

Een rondje wandelen, wat komt daarbij kijken?

Helaas kan ik niet zomaar mijn wandelschoenen aantrekken en naar buiten stappen. Nee, voordat ik ga lopen moet ik een aantal voorzorgsmaatregelen nemen. Mijn bloedsuiker heb ik het liefst tussen de 7.5 en de 10.0, ervoor zorgen dat ik genoeg eten en drinken bij heb, mobiel goed opgeladen. Tot slot moet ook mijn pomp nog lager gezet worden. Als mijn suiker altijd goed zou zijn, is dat geen probleem. Maar als ik wil gaan wandelen en ik zit op 5.0 of lager, moet ik eerst wat eten en even kijken hoe mijn suiker daarop reageert. Zit ik te hoog? Dan corrigeren en het liefst een uur afwachten om te kijken hoever ik naar beneden zak. 

 

Al met al, dit kan best even duren. Maar als mijn suiker eenmaal goed is, pak ik mijn spulletjes bij elkaar, zet ik mijn pomp lager en stap ik naar buiten. 

 

Meestal neem ik onderstaande dingen mee als ik minder dan een uur ga wandelen. Als ik langer ga wandelen, neem ik nog even iets van een ontbijtkoek mee.  

Hoe doe ik dat met mijn bloedsuiker? 

Mijn bloedsuikers blijven altijd een probleem. Wie mij persoonlijk wat beter kennen, weten dat dit altijd al een drama is geweest. Ik zit vaak standaard te hoog en ook mijn gemiddeldes zijn dus niet al te best. Maar ik merk dat wandelen een enorm positief effect heeft op mijn insulinegebruik en op mijn bloedsuikers. 

 

Op de foto linksonder mijn bloedsuiker voordat ik ging wandelen en na 1,5 uur te hebben gewandeld en mijn pomp op 90% lager te hebben gezet, ben ik 2,3 punten gestegen. Als ik mijn insuline door had laten lopen, dan had ik een behoorlijke hypo (bloedsuiker onder de 4,0) gekregen. Voor meer informatie over diabetes, ga naar deze website

 

Hieruit kan ik de conclusie trekken dat zodra ik meer dan een halfuur beweeg, mijn pomp minimaal 50% lager moet zetten, anders zal mijn bloedsuiker te ver zakken. En minder insuline, is altijd beter.  

Maar let wel op, hoe mijn lichaam reageert op insuline of op beweging, kan heel anders zijn dan iemand anders. Als jij ook diabetes hebt, overleg dan altijd even met je verpleegkundige als je bijvoorbeeld ook meer wilt gaan bewegen. 

 

Nulmeting/onderzoek

Onlangs hebben we de eerste groepstraining gehad en daar is een nulmeting gedaan voor een onderzoek. We moesten o.a. opgeven: gewicht, lengte, gemiddelde bloedsuiker (Hba1c), heupomvang en buikomvang. Daarnaast hebben we allemaal een Garmin Vivofit 3 gekregen om onze bewegingsactiviteiten goed te kunnen monitoren. Dit kan de BvdGF ook weer inzien. Zij gaan dan de relatie tussen meer bewegen en onderstaande gegevens onderzoeken.

 

Aan het einde van de tocht in Spanje wordt er nog een meting gedaan en hopelijk zien we daar de resultaten van! Ook werd de bloeddruk gemeten, helaas heb ik dit niet voor mijzelf opgeschreven en ben ik het vergeten. Over het algemeen is deze toch goed, dus ik verwacht daarop ook geen bijzondere resultaten.

 

Dit zijn mijn gegevens:

- Gewicht: 63 kilo

- Lengte: 158 cm (ik verwacht niet dat hier nog iets aan veranderd)

- Bloedsuiker: 8,3 (gemiddeld van de afgelopen 3 maanden)

- Heupomvang: 104 cm

- Buikomvang: 81 cm

 

In mijn reisverslag zal ik de eindresultaten weergeven en ik hoop dat vooral mijn bloedsuikers zijn verbeterd!

Reactie schrijven

Commentaren: 0