Oliebol - appelflap - appelbeignet?

Een aantal maanden geleden was ik in het DiabetesCafe in Middelburg. Het centrale onderwerp was 'voeding', met name gericht op de feestdagen. De feestdagen staan vaak in het teken van lekker en veel eten. Maar als diabeet word ik hier niet altijd gelukkig van. Je slaapt uit, je eet toch iets ongezonder, meer, je beweegt minder. In deze post zal ik kort ingaan op de drie dingen die toch wel het meest worden gegeten bij Oud en Nieuw (kerst is immers al weer gepasseerd): de oliebol, de appelflap en de appelbeignet. Wat kan ik (als diabeet) nu het beste eten? (ook natuurlijk verstandig voor niet diabeten). Lees hieronder het antwoord!

Bron foto oliebollen

Bron foto appelflappen

Bron foto appelbeignets

Oliebollen

Een oliebol weegt ongeveer 50 gram. Het verschilt natuurlijk per bakker en per recept hoeveel er van alles in zit, maar over het algemeen verschilt dit niet veel. Op het internet zijn er veel verschillende websites te vinden waar je ook alles wat betreft koolhydraten, eiwitten e.d. kan vinden. Over het algemeen heeft de oliebol de reputatie erg vet te zijn. Toch valt dit mee. In een oliebol zitten 21 gram koolhydraten, waarvan afgerond acht gram suiker. Er zit gemiddeld vier gram vet in, waarvan één gram verzadigd vet. Er zitten ongeveer 135 kcal in een oliebol.

 

Appelflap

Het gemiddelde gewicht van een appelflap ligt op ongeveer 100 gram. Het aantal koolhydraten per appelflap bedraagt 40, waarvan ongeveer 24 gram suiker. Dit verschilt natuurlijk per bakker en per recept.

Er zit 22 gram vet in, waarvan ongeveer 13,5 gram verzadigd vet. Het aantal kcal per appelflap is ongeveer 390. Even in verhouding met de oliebol: twee oliebollen zijn samen 100 gram, dus dan 42 koolhydraten, zestien gram suiker en acht gram vet, waarvan maar twee gram verzadigd vet en 270 kcal. De oliebol wint het dus zeker van de appelflap.

 

Appelbeignet

Tot slot nog de vergelijking met de appelbeignet. Een appelbeignet weegt ongeveer 55 gram. Het aantal kcal ligt rond de 100. Het aantal koolhydraten per appelbeignet bedraagt tussen de negen en de elf. Het aantal vetten bedraagt afgerond zes, het aantal verzadigde vetten kan ik helaas nergens vinden. Alleen op een koopmans pakket, maar daar weegt een appelbeignet maar 35 gram. Naar rato bedraagt het aantal verzadigde vetten per appelbeignet minder dan 1 kcal. Even naar rato met de oliebol en appelflap naar 100 gram: ongeveer 200 kcal, 20 koolhydraten, twaalf gram vet, waarvan maar twee gram verzadigd vet.

 

Conclusie

Op nummer drie staat zeker de appelflap. Hier zitten verreweg de meeste kcal in (390 per stuk, de oliebol, in verhouding, 270 kcal en de appelbeignet 200 kcal). Daarnaast zitten er in de appelflap de meeste verzadigde vetten, wel 13,5 gram per stuk. Per oliebol is dit maar één gram vet, eet je er dus twee in verhouding tot de appelflap, zijn dit er alsnog maar twee. Ook in de appelbeignet zitten veel minder verzadigde vetten, maar 2 gram per stuk. Dit komt doordat het bladerdeeg met roomboter is gemaakt, in roomboter zitten veel verzadigde vetten.

 

Op nummer twee staat de oliebol. In vergelijking met de appelbeignet zitten hier meer koolhydraten in, belangrijk voor mij als diabeet! Ook het aantal kcal is hoger t.o.v. de appelbeignet (135 kcal t.o.v. ongeveer 100 kcal bij de appelbeignet).

 

Als beste uit de test komt de appelbeignet. In verhouding de minste kcal, de minste koolhydraten en de minste verzadigde vetten.

 

Wil je wel wat lekkers eten, maar toch verstandig kiezen en die mogelijkheid is er? Kies dan de appelbeignet :)!

Reactie schrijven

Commentaren: 0